Mekin laskutamme työmma toimipiste.fi palvelun kautta

Toimipiste.fi
Kevytyrittäjän kumppani!

Usein kysyttyä

Yleistä

Näin helppoa se on:

  1. Liity Toimipiste.fi-palveluun. Liittyminen on täysin maksutonta eikä velvoita mihinkään. Saat saman tien sähköpostiisi linkin, jolla pääset kirjautumaan palveluun.
  2. Täydennä yhteystietosi ja valitse haluamasi salasana.
  3. Lähetä meille verokorttisi ja tilinumerosi

Voit aloittaa laskuttamisen vaikka heti!

Liittyminen on maksutonta eikä se velvoita palvelun käyttöön. Voit myös perua rekisteröitymisesi milloin tahansa.

Palvelumaksun veloitamme vasta palkanmaksun yhteydessä.

Toimipiste.fi hinnoittelu on edullinen ja selkeä. Palvelumaksu on 5 % laskutuksen arvonlisäverottomasta loppusummasta tai minimiveloitus 15 euroa. Minimiveloitusta käytetään, jos palkanmaksuun yhdistettyjen laskujen arvolisäveroton loppusumma on alle 300 euroa.

Palvelumaksu veloitetaan vasta palkanmaksun yhteydessä ja samaan palkanmaksuun voit yhdistää useamman laskun.

Toimipiste.fi ei peri muita maksuja palvelun käytöstä. Tämän lisäksi tilitämme kaikki palkanmaksuun liittyvät verot, pidätykset ja vakuutusmaksut. Huomaathan siis, että et saa koko laskutussummaa itsellesi.

Palkkalaskurilla voit laskea paljonko sinulle jää laskutussummasta käteen ja tarkastella verojen ja palvelumaksun määrää sekä nettopalkan osuutta tarkemmin.

Hinnastoomme pääset täältä

Toimipiste.fi -palvelu toimii osakeyhtiömuotoisena ja virallinen nimemme on Taitajien Toimipiste Oy.

Osakeyhtiö sopii yhtiömuotona erinomaisesti laskutustoimintaan, eikä eroa palvelun käyttäjän näkökulmasta verrattuna osuuskuntamuotoon.

Toiminimen tai osakeyhtiön perustaminen käy helposti mutta samalla sinusta tulee yrittäjä ja sitoudut myös yrittäjän velvollisuuksiin. Tällöin sinun pitää varsinaisen työsi lisäksi huolehtia mm.

  • yrittäjäeläkemaksut
  • ennakko- ja arvonlisäveromaksut sekä raportointi
  • kirjanpito ja tilinpäätökset
  • laskutus ja perintä

Kirjanpitoon voit palkata tilitoimiston mutta sekään ei ole ilmaista.

Lisäksi kuukausikulut juoksevat vaikka töitä ei olisikaan. Varsinkin toiminnan alussa tämä voi olla ongelma koska myynti on vielä pientä ja kuukausikulut juoksevat tästä huolimatta.

Toimipiste.fi on helppo vaihtoehto laskuttaa oma työ tarvitsematta ryhtyä yrittäjäksi kaikkine velvollisuuksineen ja riskeineen. Voit keskittyä omaan osaamiseesi ja me hoidamme kaikki paperityöt puolestasi.

Verotuksellisesti olet palkansaaja. Jokaisen toimeksiannon ajaksi muodostuu määräaikainen työsuhde.

Työvoimapoliittisesti ja eläkevakuuttamisen kannalta laskutuspalveluiden kautta tehty työ luetaan yrittäjämäisesti tehdyksi työksi.

Lue lisää kohdasta Työttömyysturva sekä Eläketurva.

Toimipiste.fi toimii tilaajavastuulain edellyttämällä tavalla. Tämä kannattaa mainita kun hankit asiakkaita. Tuolloin asiakkaasi voi olla varma että sinun osaltasi kaikki verot, vakuutukset ja raportoinnit hoidetaan asianmukaisesti.

Olemme mukana Tilaajavastuu.fi -palvelun Luotettava kumppani -ohjelmassa. Tämä antaa sinulle varmuuden että toimimme lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Palvelun tuottama raportti sisältää kaikki tilaajavastuulain edellyttämät asiakirjat. Tilaajavastuuraportin voit noutaa täältä!

Pyynnöstä toimitamme tilaajavastuulain mukaisen todistuspaketin sähköpostilla veloituksetta.

Toimipiste.fi on tarkoitettu sinulle joka myyt omaa osaamistasi ja työtä. Mikäli työsuoritteesesi liittyy suoraan materiaaleja, niiden laskutus onnistuu. Katso lisää materiaalin laskutuksesta täältä.

Palvelumme ei ole sinua varten jos harkitsemasi ala vaatii isoja kalustohankintoja, tai olet ajatellut tavaran myyntiä. Mikäli toimialasi on luvanvarainen, ole ennen töiden aloitusta yhteydessä asiakaspalveluumme.

Laskuttaessasi palvelumme kautta et sitoudu yrittäjän velvollisuuksiin. Siten liikeideasi testaaminen on erittäin yksinkertaista ja riskitöntä. Pääset aloittamaan työt heti ja voit keskittyä paperisodan sijaan omaan osaamiseesi.  Rekisteröidyttyäsi palveluun voit luoda ensimmäisen laskun vaikka samantien. Tutustu edulliseen hinnastoomme tästä.

Kokeillessasi kevytyrittäjyyttä et menetä mahdollisuutta starttirahaan. Jos myöhemmin päättäisitkin ryhtyä itsenäiseksi yrittäjäksi, on se paljon helpompaa. Tuolloin sinulla on jo valmiita asiakkaita ja kokemusta markkinointi- ja myyntityöstä.

Jos kuitenkaan markkinoilta ei löydy tarpeeksi tilausta ideallesi, kevytyrittäjänä voit lopettaa toimintasi nopeasti ja täysin ilman hankalaa byrokratiaa.

Mikäli perustat oman yrityksen eikä yritys kannatakaan, on sen lopettaminen hankalaa.

Toimintatapoja ei voi suoraan verrata keskenään sillä niiden tuottavuus ja kustannukset riippuu useasta tekijästä.

Oman yrityksen kannattavuus riippuu muun muassa, paljonko yrityksen hallinnollisia asioita joutuu teettämään ulkopuolisilla.

Mikäli liikevaihtosi vaihtelee kausittain tai on pienehkö niin Toimipiste.fi-palvelu on järkevämpi ratkaisu. Edullinen palvelumaksumme lasketaan vain laskutuksesta eikä mitään juoksevia kuukausikuluja ole. Yrittäjänä kiinteiden kulujen määrä kuukausitasolla voi olla hyvinkin huomattava suhteessa liikevaihtoon.

Toimiessa kauttamme et perusta omaa yritystä. Siten et myöskään menetä mahdollisuutta starttirahaan.

Mikäli päätät myöhemmin perustaa oman yrityksen ja haet starttirahaa, voidaan yrittäjämäinen toiminta Toimipiste.fi-palvelun kautta katsoa puoltavaksi asiaksi.

Laskutuspalvelun toimintaan kuuluu luottamuksellisten tietojen käsittely. Tämän vuoksi tietosuoja on koko ajan erityisasemassa ja toimimme GDPR:n (EU:n asetus tietosuojasta) mukaisesti.

Säilytämme toiminnan kannalta tarpeelliset tiedot lakien ja määräysten sekä hyvien käytäntöjen mukaisesti.

Esimerkkejä tallennetuista kokonaisuuksista:

Laskutus

  • Laskumääräykset
  • Laskut
  • Suoritukset

Palkanmaksu

  • Palkkalaskelmat
  • Verokortit
  • Pankkiyhteystiedot

Valtaosa tiedoista on nähtävissä suoraan Extranetissä. Muista tiedoista olet saanut dokumentit itsellesi, esmierkiksi palkkalaskelmat.

Yhteenvetona voimme todeta että käsittelemme tietojasi huolella ja luottamuksellisesti.

Laskutus

Palkkalaskurimme yhteydestä löydät Nettolaskurimme. Sillä pystyt helposti laskemaan paljonko sinun pitää laskuttaa saadaksesi tietyn suuruisen palkan tilillesi. Laskuri toimii kätevänä apuna kun suunnittelet laskutushintaasi.

Tarkka Nettolaskurimme on Rehti ja Reilu. Meillä ei ole mitään pienellä kirjoitettuja tekstejä arvioista. Täytä kentät oikein ja tiedät tarkkaan mitä saat tilillesi.

Ota hinnoittelussa myös huomioon mitä kuluja sinulle työstä muodostuu, esim. matkakuluja.

Voit laskuttaa. Tarvitsemme verokortin viimeistään siinä vaiheessa kun haluat saada palkan. Verokortti kannattaa toimittaa ajoissa niin palkanmaksu voidaan suorittaa ilman turhia odotteluja.

Katso Verokortin toimittaminen

Kun haluat laskuttaa asiakastasi, kirjaudu sisään ja valitse kohta "Uusi laskumääräys"

Laskutuslomakkeen täyttöä varten tarvitset tavanomaiset laskutustiedot:

  • Asiakkaan nimi- ja yhteystiedot
  • Laskutuksen perusteet eli mitä on tehty, milloin, missä jne.
  • Hintatiedot
  • Maksuehto eli miten pitkän maksuajan olette asiakkaasi kanssa sopineet

Laskulomakkeen kenttien yhteydessä on aina selventävät opasteet joita noudattamalla laskutus sujuu helposti.

Arkisin klo 15 mennessä tehdyt laskutustoimeksiannot lähtevät saman päivän aikana.

Tarkistamme aina laskun tiedot ennen sen lähettämistä.Mikäli antamissasi laskutustiedoissa on epäselvyyksiä, otamme sinuun yhteyttä ennen laskun lähettämistä. Tarkistathan ennen laskulomakkeen hyväksymistä että tiedot ovat oikein.

Jos et ole vielä ehtinyt lähettää sitä meille, voit muuttaa laskurivejä.
Yhteenvetorivin oikealla puolella on kaksi symbolia:

  • Punainen rasti, josta koko rivi poistuu
  • Lehtiö & kynä, jota painamalla tiedot tulevat takaisin syöttökenttiin ja voit muuttaa niitä.

Jos olet jo lähettänyt laskumääräyksesi meille, niin tärkeintä on että saamme siitä tiedon mahdollisimman nopeasti.
Voit toimia seuraavasti:

  • Tehdä kokonaan uuden laskumääräyksen. Kirjoita lisätietoja -kenttään "Korvaa laskumääräyksen numero [nro]"
  • Tehdä uuden laskumääräyksen, johon lisäät puuttuvat tiedot. Kirjoita lisätietoja -kenttään "Lisätään laskumääräykseen numero [nro]"
  • Lähettää meille sähköpostilla tiedon mitä haluat meidän tekevän laskumääräykselle. Esim. poisto tai mitä muutoksia pitää tehdä.

Mikäli saamme tiedon riittävän nopeasti niin asiakkaasi saa sellaisen laskun jonka olit tarkoittanutkin.

Maksuehdolla ilmoitetaan miten monta päivää annat asiakkaallesi aikaa maksaa laskusi. Esimerkiksi maksuehto 14 päivää antaa kaksi viikkoa maksuaikaa laskun kirjoittamisesta. Maksuehto kannattaa aina sopia samalla kun käytte läpi työtehtävän ja hinnan.

Palvelumme käyttäjät pyrkivät sopimaan lyhyen maksuehdon asiakkaidensa kanssa. Tällöin aika työsuoritteesta palkanmaksuunkin on lyhyempi. Samasta syystä kannattaa laskumääräys tehdä viipymättä kun työ on valmis laskutettavaksi. Maksuaika lähtee juoksemaan vasta laskun päivämäärästä eteenpäin.

Yksityishenkilölle sopiva maksuehto on 14 päivää mutta muustakin voitte sopia. Yleisimmin jäsenemme sopivat asiakkaansa kanssa maksuehdoksi 7 päivää.

Voit sopia asiakkaasi kanssa seuraavien laskutustapojen välillä:

  • Sähköpostilasku
  • Verkkolasku, eli e-Lasku
  • Kirjepostina

Yhä useammat käyttäjämme ovat sopineet asiakkaansa kanssa laskun toimittamisesta sähköisesti. Tuolloin voit valita toimitustavaksi sähköpostin tai verkkolaskun (e-lasku). Sähköinen lasku on helppo tapa varmistaa rahaliikenteen nopeus, koska siten toimitettu lasku on asiakkaalla saman tien.

Kysy siis asiakkaaltasi, sopiiko hänelle että saa laskunsa sähköpostilla tai verkkolaskuna. Pyydä tällöin asiakkaasi sähköposti- tai verkkolaskuosoite laskumääräystä varten.

Kannattaa muistaa, että sähköisesti toimitettu lasku on myös ekoteko!

Perinteisellä tavalla toimitettavat laskut lähetämme 1. luokan kirjeenä, mikä kestää Postin lupauksen mukaisesti 1-2 työpäivää.

Kyllä laskutamme. Kun täytät laskutoimeksiantoa niin täytä toimeksiantajan antama alv-numero, englanniksi ”VAT-number”.

Ulkomaille lähetettävissä laskuissa arvonlisävero on nolla.

Sekin onnistuu. Työsi lisäksi voit laskuttaa matkakuluja, materiaaleja, tarvikkeita, työkalukorvauksia, jne. Sovi näiden hinnat toimeksiantajasi kanssa suoraan.

Laskutettavien matkakulujen suuruuden voitte sopia asiakkaan kanssa vapaasti:

  • Verovapaina korvauksina voimme maksaa sinulle laskutetut matkakulut verottajan ohjeen mukaan matkalaskun perusteella.
  • Mikäli olet sopinut asiakkaalta laskutettavat matkakorvaukset verottajan enimmäiskorvauksia suuremmiksi niin erotus kartuttaa palkkaasi.

Asiakkaalta laskutettavat kilometrikorvaukset jne. laitetaan laskulle omiksi riveiksi ja kohtaan A-hinta ilman ALV. Arvonlisäveron prosentiksi valitaan sama kuin itse työtehtävän ALV -kantakin on.

Katso lisää ryhmästä "Kulut ja verovapaat korvaukset"

Yrityksille hinnat ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa (esim. 1000 euroa, plus ALV).

Yksityishenkilöille puolestaan aina arvonlisäverollisilla hinnoilla (esim. 1240 euroa, sisältäen ALVin).

Laskua tehdessäsi merkitse hinta asianomaiseen kenttään.

Toimipiste.fi -palvelun kautta voit laskuttaa kaikilla käytössä olevilla alv-kannoilla. Valinta tehdään laskutuslomakkeessa, myös arvonlisäveroton laskutus ja käänteinen ALV onnistuu.

Alastasi johtuen voi arvonlisävero laskussa olla pienempi, sillä laskutamme alasi arvonlisäveron mukaisesti.

Verosäännösten mukaan vähäinen liiketoiminta on arvonlisäverotonta. Sääntö on yrityskohtainen. Toimipiste.fi liikevaihto ylittää asetetun ylärajan, joten laskutuksen ALV määräytyy yksinomaan laskutettavan palvelun mukaan.

Ilmoittaessasi tarjoamasi palvelun myyntihinnan, muista aina mainita onko hinta arvonlisäverollinen (sis.alv 24%) vai arvonlisäveroton (alv 0%). Yksityishenkilöille hinnat on aina ilmoitettava arvonlisäverollisina. Jos et ole varma oman työsi arvonlisäverosta, kysy asiakaspalvelustamme.

Kyllä soveltuu. Voimme laskuttaa työsi rakennusalan käänteisen arvonlisäverokäytännön mukaan, kun verohallinnon määräämät edellytykset täyttyvät. Selvitäthän asian jo myyntitilanteessa ja merkitse tiedoksi laskumääräykseen.

HUOM! Löydät lisää vastauksia "Rakennusala" -otsikon alta!

Kyllä voi. Yksityiset asiakkaasi saavat palveluistasi kotitalousvähennyksen työn osuudelta, mikäli palvelutarjontasi täyttää verottajan ehdot.

Huom! Muista eritellä laskulle työn ja materiaalien osuus, oli kyseessä tuntiveloitus tai urakkahinta. Tee siis omat laskurivit työlle sekä tarvikkeille.

Mikäli asiakkaasi laskun maksaminen viivästyy, lähetämme maksumuistutuksen. Mikäli asiakas ei tämänkään jälkeen maksa laskua, siirrämme laskun perintätoimiston hoidettavaksi.

Ennen maksumuistutuksen lähetämistä tai laskun siirtoa perintätoimistolle keskustelemme kuitenkin asiasta kanssasi. Muista, että jokaisen kirjoittamasi laskun tulee olla oikeellinen ja sovittu. Silloin asiakkaasi on tietoinen tulevasta laskun summasta ja asiakas on hyväksynyt tekemäsi työn.

Riskin pienentämiseksi varsinkin suuremmat työt kannattaa sopia jaettavaksi useisiin laskutuseriin.

Suosittelemme allekirjoituksen ottamista aina työn valmistuttua, jotta voit todentaa tehdyt työsi ja sopimanne hinnat mahdollisen riitatilanteen varalta. Kirjallinen sopimus toimeksiantajan kanssa on aina hyvä tapa. Silloin kummallekin osapuolelle on selvää, mistä on sovittu. Valmiin sopimusmallin löydät extranetissä kohdasta Lomakkeet.

Mikäli toimintasi luonteesta johtuen laskutat pieniä summia (alle 100 euroa / lasku), ota ennen laskutuksen aloitusta yhteyttä neuvontaamme sopivan menettelytavan löytämiseksi.

Palkka

Rekisteröitymisen yhteydessä toimittamiesi tietojen lisäksi tarvitsemme verokorttisi (lue lisää kohdasta Verotus).

Toimita ennen palkanmaksupyyntöäsi myös mahdolliset kuluihin ja verovapaisiin korvauksiin liittyvät tiedot (lue lisää kohdasta Kulut ja verovapaat korvaukset).

Palkan noston voit valita jo laskumääräystä tehdessäsi.

Mikäli valitset laskua tehdessäsi että ilmoitat palkan nostosta erikseen, niin iimoitus sujuu kätevästi yhdellä klikkauksella extranetissä Oma Toimipiste -sivullasi (kohta Palkan nosto).

Voit valita itsellesi sopivan palkanmaksutavan:

  • Isojen yksittäisten laskujen lähettäjät ilmoittavat yleensä laskumääräystä tehdessään haluavansa palkan maksettavaksi, kun asiakkaan suoritus saapuu.
  • Pienempien laskujen lähettäjät keräävät tiliä pidemmän aikaa ja ilmoittavat meille, milloin on sopiva palkkapäivä.
  • Jotkut ovat sopineet kanssamme, että haluavat palkan aina esim. kuun viimeisenä päivänä.

Joka palkanmaksun yhteydessä saat palkkaerittelyn sähköpostiisi automaattisesti. Tämän lisäksi näet extranetistä että laskusi status on "Palkka maksettu".

Voit valita itsellesi sopivan palkanmaksutavan.

Voit valita itsellesi sopivan palkanmaksutavan:

  • Isojen yksittäisten laskujen lähettäjät ilmoittavat yleensä laskumääräystä tehdessään haluavansa palkan maksettavaksi, kun asiakkaan suoritus saapuu.
  • Pienempien laskujen lähettäjät keräävät tiliä pidemmän aikaa ja ilmoittavat meille, milloin on sopiva palkkapäivä.
  • Jotkut ovat sopineet kanssamme, että haluavat palkan aina esim. kuun viimeisenä päivänä.

Palkan nostat kätevästi yhdellä klikkauksella Oma Toimipiste -sivullasi (kohta Palkan nosto).

Laske helposti palkkasummasi palkkalaskurillamme. Palkanmaksuun sisältyy myös kaikki sinulle kuuluvat muut korvaukset, esimerkiksi lomakorvaukset.

Tarkka palkkalaskurimme on Rehti ja Reilu. Meillä ei ole mitään pienellä kirjoitettuja tekstejä arvioista. Täytä kentät oikein ja tiedät tarkkaan mitä saat tilillesi.

Hoidamme automaatisesti puolestasi seuraavat maksut ja vakuutukset:

  • Arvonlisävero
  • Ennakonpidätys
  • Sosiaaliturvamaksu
  • Tapaturmavakuutus
  • Vastuuvakuutus
  • Oikeusturvavakuutus

Lue lisää kohdasta Vakuutukset

 

Verotus

Verokortti tulee lähettää viimeistään palkanmaksun ajankohtaan mennessä. Verokortteja on erilaisia, alla on lueteltu yleisimmät kortit sekä niiden toimitustavat:

  • Päätoimen palkkatulon verokortin tarvitsemme alkuperäisenä postitse lähetettynä.
  • Sivutulon verokortista ja Freelance verokortista riittää kopio, jonka voit lähettää vaikka skannattuna sähköpostilla.
  • Muutosverokortti on kätevä silloin kun
    - sinulla on päätyö johon olet jo toimittanut Päätoimen verokortin
    - tulosi ovat muuttuneet tai
    - sivutulon prosentti tuntuu turhan korkealta

Muutosverokortti kannattaa tilata netistä: Vero.fi verokorttipalvelu

Katso myös ohje Voinko lähettää verokortin sähköpostilla?

Osoitteemme on:

Taitajien Toimipiste Oy
PL 114
20701 Turku

Sähköpostiosoitteemme on: info@toimipiste.fi

Mikäli verokorttia ei toimiteta, joudumme tekemään verottajan ohjeiden mukaisen 60% ennakonpidätyksen palkastasi.

Jos verottaja on toimittanut muutosverokortin sinulle sähköisesti (PDF) niin voit toimittaa sen meillekin sähköpostilla.

Voit tilata verokortin verkosta ja tällöin valita toimituksen sähköisesti (PDF). Tuolloin saat verokortin heti ja voit lähettää sen meille sähköpostilla. Alla on kuva josta näet miten valitset tämän toimitustavan:

Kevytyrittäjän verokortti sähköisesti laskutuspalveluun

Sivutulo- tai Freelance verokortista riittää kopio, jonka voit lähettää vaikka skannattuna sähköpostilla.

Sähköpostiosoitteemme on: info@toimipiste.fi

Katso tarkemmat ohjeet verokortin toimittamisesta täältä

Matkakustannuksia voidaan korvata verottajan määräysten mukaisesti kun kustannuksista on toimitettu matkalasku.
Verottajan uuden ohjeistuksen perusteella matkakustannusten hyvitys palkanmaksun yhteydessä voi tapahtua kahdella tavalla:

  • Verovapaina korvauksina tai
  • Ennakonpidätystä suorittamatta

Verottaja on linjannut, että verovapaat korvaukset maksetaan sovitun palkan lisäksi. Tämä tarkoittaa käytännössä, että matkakustannukset on laskutettu asiakkaalta työn lisäksi eli omana osana laskussa.

Esimerkki laskusta jossa työt ja matkakulut ovat erikseen:

Tehdyt työt    800€
Matkakulut    200€
Yhteensä     1000€

Jos matkakustannuksia ei laskuteta erikseen voidaan korvaus maksaa ilman ennakonpidätystä. Tässä tapauksessa muistathan hakea kuluistasi tulonhankkimisvähennystä, kun täydennät verottajan lähettämän veroehdotuksen.

Esimerkki laskusta jossa työt ja matkakulut ovat yhdessä:

Urakka       1000€
Yhteensä    1000€

Kannattaa pyrkiä sopimaan toimeksiantajan kanssa, että matkakorvaukset ovat omana osanaan ja erillään työn laskutuksesta. Tuolloin matkakustannukset on mahdollista korvata varsinaisina verovapaina kustannusten korvauksina eikä itse tarvitse huolehtia niiden vaatimisesta tulonhankkimisvähennyksenä verottajalta.

Ajopäiväkirjat, matkalaskut ja muut kululomakkeet löydät Oma Toimipiste -sivuiltasi kohdasta Lomakkeet. Niitä käyttämällä teet helposti ilmoitukset matkakustannuksista meille.

Kulut ja verovapaat korvaukset

Työstä aiheutuneet kulusi ovat pääsääntöisesti vähennyskelpoisia. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi materiaalit ja markkinointi.

Kulut maksetaan palkanmaksun yhteydessä, ja ne lasketaan ennen palkanmaksua. Tuolloin palkkasummasi vastaa työsi tulosta, ja näin ollen verot ja sivukulut pienenevät.

Kulutositelomakkeen löydät Oma Toimipiste -sivuiltasi kohdasta Lomakkeet. Kirjanpitolain mukaisesti tarvitsemme kuluistasi kuitit, katso ohje täältä.

Vähennettävän tuotteen hinta voi olla korkeintaan 500€. Mikäli hankinnassa oleva tuote on tätä kalliimpi, tulee lupa pyytää aina etukäteen. Yli 1000€:n hankinnat voit vähentää omassa veroilmoituksessasi.

Vähennyksiin emme voi hyväksyä koneinvestointeja tai hankintoja, joihin voi liittyä yksityiskäyttöä, esim. puhelin, nettiyhteys, tietokone jne. Näitä kuluja voit vähentää omassa veroilmoituksessasi, mikäli verottaja katsoo näiden olleen tarpeellisia työsi tekemiseen.

Ajopäiväkirjat, matkalaskut ja muut kululomakkeet löydät Oma Toimipiste -sivuiltasi kohdasta Lomakkeet. Niitä käyttämällä teet helposti ilmoitukset verovapaista korvauksista. Kätevimmin toimitat ne meille sähköpostilla osoitteeseemme info@toimipiste.fi

Kyllä on. Kulutositteet eli kuitit voit lähettää meille joko postitse tai skannatuna sähköpostilla. Jos toimitat sähköisesti niin säilytä alkuperäiset itselläsi palkanmaksuun asti.

Skannaa kuitit tai ota niistä kuvat vaikka kännykän kameralla. Tarkista kuvien selkeys ennen lähettämistä. Lähetä tiedostot meille PDF tai JPG muodossa sähköpostin liitteenä osoitteeseen info@toimipiste.fi

Kirjoita sähköpostin aiheeksi sen laskun numero, johon tositteet liittyvät. Tarvittaessa liitä mukaan myös selvitys siitä, miten kulut liittyvät laskuttamaasi työhön.

Vakuutukset

Kevytyrittäjänä olet vakuutettu kattavasti toimestamme seuraavilla vakuutuksilla:

Vastuuvakuutus kattaa mahdolliset kolmannelle osapuolelle aiheutuneet vahingot 1 000 000€ saakka vakuutusehtojen mukaan. Mikään vakuutus ei kuitenkaan korvaa vahinkoja epäammattimaisesti tehdystä työstä.

Mikäli harjoitat tiettyjä konsultointi- tai suunnittelupalveluita, tulee sinun ottaa lisäksi ns. konsulttivakuutus. Saat sen esimerkiksi käyttämästämme vakuutusyhtiöstä. Ole meihin yhteydessä niin neuvomme sinua eteenpäin. Maksamasi vakuutusmaksu on vähennyskelpoinen kauttamme.

Kyllä, olemme vakuuttaneet sinut vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella.

YEL –muutoksen johdosta laskutuspalveluiden kevytyrittäjien tapaturmavakuutuskäytäntö muuttui. Tämän vuoksi olemme ottaneet puolestasi vapaaehtoisen työajan tapaturmavakuutuksen.

Vakuutuksen keskeinen sisältö:

  • Vakuutus on voimassa Taitajien Toimipiste Oy:n kautta laskutettavaa työtä tehdessä ja tähän työhön välittömästi liittyvillä matkoilla.
  • Korvaus tapaturman aiheuttamista hoitokuluista tapaturmaa kohti enintään 20 000€
  • Päiväkorvaus tapaturman aiheuttamasta ohimenevästä työkyvyttömyydestä 50€
    • Omavastuu 0 päivää
    • Enimmäiskorvausaika 365 päivää
  • Tapaturman aiheuttama pysyvä haitta, kertakorvaus enintään 50 000€
  • Tapaturmainen kuolema, edunsaajana omaiset. Kertakorvaus 20 000€

Katso ohje korvauksen hakemiseksi seuraavasta kohdasta: Miten toimin jos minulle sattuu tapaturma töissä?

Toisin kuin lakisääteinen tapaturmavakuutus, vapaaehtoinen tapaturmavakuutus ei kata ammattitauteja.
Vakuutusturva perustuu vakuutussopimuslakiin ja vakuutukseen kirjoitettaviin ehtoihin. Vakuutus ei poista mahdollista työtapaturmavakuutus – ja ammattitautilain mukaista vakuuttamisvelvollisuutta.

Olemme ottaneet puolestasi vapaaehtoisen työajan tapaturmavakuutuksen.

Vakuutus on voimassa Taitajien Toimipiste Oy:n kautta laskutettavaa työtä tehdessä ja tähän työhön välittömästi liittyvillä matkoilla.

Toimi näin, jos sinulle sattuu tapaturma:

  1. Soita FenniaHoitajalle numeroon 010 503 5000.
  2. Puhelimeen vastaa ammattitaitoinen sairaanhoitaja, joka antaa puhelun aikana neuvoja tilanteen hoitamiseksi.
  3. Ilmoita hoitajalle että olet kevytyrittäjä ja vakuutettu Taitajien Toimipiste Oy:n vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella, vakuutusnumero 6958599
  4. Tarvittaessa hoitaja tekee sinulle ajanvarauksen yhteistyökumppanimme lääkäriasemalle tai hoitolaitokseen joko Dextran tai Terveystalon toimipisteeseen.
  5. Lääkärikäynnin kulut laskutetaan suoraan Fennialta.

Mikäli olet mennyt suoraan lääkärille, toimi näin.

Lääke ym. kulujen ja päivärahan hakeminen:

Täytä netissä tapaturmailmoitus. Lue kuvallinen ohje täältä.

Ilmoitus tehdään Fennian nettisivujen kautta kirjautumalla pankkitunnuksillasi Oma Fennia-palveluun

Taitajien Toimipiste Oy:n vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen vakuutusnumero on 6958599

Mikäli sinulle tulee kysyttävää korvausasioissa, ole yhteydessä Fennian korvauspalveluihin, p. 010 503 5022 klo 8-18.

Eläketurva

Eläkevakuuttamisen käytäntö on muuttunut. Uuden säännöstön mukaan laskutuspalveluiden kevytyrittäjien tulee vakuuttaa itsensä YEL-vakuutuksella mikäli kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Työpanoksesi arvo 12 kuukauden ajanjaksolla on vähintään 7645,25 euroa.
  • Kevytyrittäminen laskutuspalvelun kautta on toistuvaa
    - Lähetät useamman kuin yhden laskun tai
    - Toimintasi kauttamme jatkuu vähintään neljä kuukautta.
  • Olet 18–67-vuotias.
  • Et saa työeläkelakien mukaista vanhuuseläkettä.

Mikäli yllämainitut edellytykset eivät kohdallasi täyty, niin et tarvitse YELiä. Käytännössä tämä tarkoittaa enemmän palkkaa tilillesi.

Lue lisää Usein kysyttyä -kohdasta Eläketurva.

Kyllä voit, mikäli toimintasi on niin pientä, ettei YEL –vakuutuksen työtulon alaraja (7645,25 euroa) ylity tai laskutuksesi on kertaluonteinen ja lyhytaikainen.

Jos minimiraja ei täyty:

  • Ei tarvitse maksaa YEL:iä
  • Saat noin 24 % enemmän nettopalkkaa
  • Sinun ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta
  • Hoidamme kaiken byrokratian kuten ennenkin

Luonnollisestikaan nämä työt eivät tällöin kerrytä eläkettäsi.

Olemme kevytyrittäjien täyden palvelun laskutuspalvelu ja halutessasi hoidamme YEL -vakuutuksesi:

  • Hankimme YELin sinulle
  • Hoidamme pidätykset suoraan palkastasi
  • Kertymän näet extranetistä
  • Lasku tulee meille
  • Kertyneellä pidätyksellä maksamme YEL -laskusi eräpäivänä
    • Edellyttää kertymän riittävyyden laskun maksuun

Näin helposti valtuutat meidät hoitamaan YEL eläkevakuutuksen puolestasi:

  1. Kirjaudu Extranettiin ja valitse Eläketurva YEL -> YEL valtakirja
  2. Perustietosi tulevat valtakirjaan automaattisesti
  3. Sinun tarvitsee täyttää vain nämä kolme asiaa: Henkilötunnus, työtuloarvio ja laskun toimitustapa.

Muistathan että YEL-vakuutuksen ottaminen on sinun omalla vastuullasi.

Vakuutus tulee ottaa 6 kuukauden sisällä siitä, kun vakuuttamisedellytys täyttyy. Vakuutusmaksut alkavat juoksemaan siitä hetkestä jolloin vakuuttamisvelvollisuus on alkanut.

Suosittelemme vakuutuksen ottamista heti kun huomaat että olet vakuuttamisvelvollinen.

Virallisesti työtulo on summa, jonka voisit maksaa palkkana yhden vuoden aikana jollekulle samaa työtä tekevälle.

Kevytyrittäjän bruttopalkka on hyvä lähtökohta työtuloa arvioitaessa. Käytä bruttopalkkaasi pohjana kun arvioit täyttyykö YEL vakuutuksen minimiraja kohdallasi.

Arvioi työtulosi realistisesti koska sen perusteella kertyy eläkkeesi ja se vaikuttaa myös muuhun sosiaaliturvaasi.

Käytä apuna lähettämäämme palkkalaskelmaa työtuloa määrittessäsi. Laskelman alaosassa on aina yhteenveto, josta näkyy paljonko palkkaa on kertynyt vuoden alusta.

Voit muuttaa YEL-työtuloasi tarpeen mukaan ja siten reagoida muutoksissa omassa toiminnassasi. Huom! Muutos vaikuttaa ainoastaan tuleviin maksuihin ja eläkekertymään.

Teet työtulomuutoksen helposti extranetissä kohdassa Eläketurva YEL -> Työtulomuutos.

YEL-maksuprosentti on suunnilleen sama aiemmin perityn TyEL-maksun kanssa.

YEL tarjoaa kuitenkin kaksi merkittävää huojennusta:

  • Uudelle yrittäjälle myönnetään 22% alennus ensimmäisten 4 vuoden ajan.
  • YEL –vakuutusmaksut ovat verotuksessa täysimääräisesti vähennyskelpoisia, jolloin lopullinen verotus laskee.

Määritä sinulle sopiva eläketurva YEL -laskurilla täältä.

Kevytyrittäjänä voit hyödyntää YEL -maksujen verovähennyksen jo samana vuonna kun vakuutusmaksut peritään.

  • Tilaa silloin uusi verokortti, johon ilmoitat vähennykseen YEL laskun mukaisen vuosimaksun.
  • Lasku on toimitettu tiedoksesi myös silloin kun olet valinnut että me hoidamme YELin puolestasi.

Ohje YEL -maksun ilmoittamiseksi kun tilaat verokortin verkosta:

Katso myös ohje Voinko lähettää verokortin sähköpostilla?

Muutosverokortti kannattaa tilata netistä: Vero.fi verokorttipalvelu

Voit lopettaa YELin kun lakisääteinen YEL-vakuuttamisvelvollisuutesi päättyy. Esimerkiksi tulosi jäävät alle YEL -vakuutusvelvollisuuden alarajan tai yrittäjämäinen toimintasi loppuu kokonaan.

Jos me olemme hoitaneet vakuutuksen puolestasi, voit ilmoittaa lopettamisesta extranetin kautta. Mikäli olet ottanut vakuutuksen itse, ole suoraan yhteydessä vakuutusyhtiöösi.

Työttömyysturva

Työttömyyspäivärahoihin liittyvä säännöstö on monimutkaista ja päätökset ovat tapauskohtaisia, joten mitään yleispätevää ohjetta ei ole.

Laskutuspalveluiden kautta tehty työ luokitellaan yrittäjämäiseksi toiminnaksi. Jos sinulla on YEL-vakuutus ja määrittelemäsi työtulo on vähintään 12 576 euroa on sinulla mahdollisuus yrittäjän työttömyysturvaan. Lue lisää Yrittäjien työttömyyskassasta SYT -kassan sivuilta.

Mikäli sinulla ei ole edellämainittua YEL -vakuutusta niin tarkista oma oikeutesi työttömyyspäivärahaan etukäteen suoraan Työttömyyskassastasi, Kelasta tai TE-toimistosta. Samalla saat tietoa mahdollisen sovitellun päivärahan myöntämisen edellytyksistä ja ehdoista juuri sinun kohdallasi.

Mikäli työllistyt kokopäiväisesti laskuttamalla kauttamme, et ole työtön työnhakija etkä näinollen ole oikeutettu työttämyyskorvaukseen. Päätöksen kokopäiväisyydestä tekee työvoimaviranomainen, yleensä 80% tai yli tavanomaisesta työajasta tulkitaan kokopäiväiseksi työskentelyksi.

Kun tarvitset palkkatodistuksen tai työtodistusta saat ne pyynnöstäsi meiltä maksutta.

Rakennusala

Rakennusalalla työskenteleville on tullut uusia määräyksiä lainsäätäjän taholta. Uusin velvoite koskee yhteisillä rakennustyömailla työskentelevien henkilöiden ilmoittamista verottajan rekisteriin. Jo aiemmin on tullut voimaan määräys työntekijän velvollisuudesta käyttää Rakentajan Veronumerollista ID-Korttia sekä Veronumerorekisteriin merkitseminen.

Toimipiste.fi –palvelu hoitaa nämäkin velvollisuudet puolestasi! Tarvitsemme sinulta kuitenkin muutamia tietoja jotta voimme ilmoittaa sinut oikealle työmaalle ja tilata työmaalla vaadittavan Rakentajan Veronumerollisen ID-Kortin.

Lue alta toimintamallit joilla asiat hoituvat helposti kuntoon, yhteispelillä se sujuu!

Yhteisillä työmailla työskentelevien tulee käyttää Rakentajan Veronumerollista ID-Korttia.

Saat sen meiltä näin kätevästi:
- Toimita alkuperäinen verokorttisi meille postissa (ellei se jo ole meillä)
- Lähetä sähköpostilla selkeä kasvokuva itsestäsi
- Tilaamme Valttikortin joka on virallinen Rakentajan Veronumerollinen ID-Kortti

Toimitus tulee postitse suoraan sinulle. Toimitus kestää noin 14 päivää siitä kun olemme vastaanottaneet kaikki tilaukseen tarvittavat tiedot ja valokuvan.

Maksamme laskun suoraan toimittajalle ja vähennämme summan automaattisesti ennen palkanlaskentaa.

Vaikka työntekijälle on verottajan toimesta annettu veronumero, häntä ei tuolloin ole automaattisesti merkitty veronumerorekisteriin vaan merkintää on pyydettävä erikseen.

Teemme tämänkin puolestasi samassa yhteydessä kun tilaamme sinulle työmaakortin. Sinun ei tarvitse toimittaa rekisteriin merkitsemistä varten meille mitään lisätietoja koska Työmaakortin tilauksen yhteydessä olemme saaneet tarvitavat tiedot.

Eli ilmoitusvelvollisuus rakennustyömailla: Verottaja edellyttää yhteisillä rakennustyömailla työskentelevien henkilöiden rekisteröimistä Veronumero.fi-sivustolla kulloisellekin työmaalle. Toimipiste.fi -palvelu hoitaa raportoinnin puolestasi!

Jotta voimme ilmoittaa sinut oikealle työmaalle, toimita meille seuraavat tiedot aina kun aloitat uudella työmaalla:

  • Työmaasi nimi, numero ja mahdollinen työmaa-avain
  • Vastaava mestari
  • Milloin olet aloittanut ja kuinka kauan työsi kohteessa kestää

Me rekisteröimme sinut oikealle työmaalle, ellei pääurakoitsija tee sitä itse (kysy vastaavalta mestarilta heidän käytäntönsä).

Toimipiste.fi toimii tilaajavastuulain edellyttämällä tavalla. Tämä kannattaa mainita kun hankit asiakkaita. Tuolloin he tietävät, että sinun osaltasi kaikki työnantajavelvoitteet hoidetaan asianmukaisesti.

Olemme mukana Tilaajavastuu.fi -palvelun Luotettava kumppani -ohjelmassa. Tämä antaa sinulle varmuuden että toimimme lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Palvelun tuottama raportti sisältää kaikki tilaajavastuulain edellyttämät asiakirjat. Tilaajavastuuraportin voit noutaa täältä!

Pyynnöstä toimitamme tilaajavastuulain mukaisen todistuspaketin sähköpostilla veloituksetta.

Käännetyssä arvonlisäverovelvollisuudessa verovelvollinen on palvelun ostaja eikä myyjä (kuten normaalisti). Käännettyä verovelvollisuutta sovelletaan, jos kumpikin allaoleva ehto täyttyy:

  1. palvelu on rakentamispalvelua tai työvoiman vuokrausta rakentamispalvelua varten 
  2. ostaja on elinkeinonharjoittaja, joka toiminnassaan muutoin kuin satunnaisesti myy rakentamispalvelua. Ostaja voi olla myös ns. välimies, joka myy edelleen rakentamispalvelua edellä mainitulle elinkeinonharjoittajalle.

Käännettyä verovelvollisuutta ei sovelleta esimerkiksi silloin, kun rakentamispalvelua ostaa yksityishenkilö.

Eli kun myydään rakentamispalvelua yrityksille on arvonlisävero 0%, mutta kun myydään yksityisille niin Alv on 24%.

Kyseessä on yhteinen rakennustyömaa, kun tehdään rakennustyötä ja työmaalla samanaikaisesti tai peräkkäin toimii useampi kuin yksi työnantaja tai korvausta vastaan työskentelevä itsenäinen työnsuorittaja.

Rekisteröidy nyt

Liittyminen on maksutonta. Saat tunnukset välittömästi!

 
Toimipiste.fi

Laskuta työsi helposti Toimipisteen kautta ilman yrityksen perustamista.
Silloin saat olla oman alasi ammattilainen ja keskittyä työsi tekemiseen!

Palvelumme sopii Sinulle kun omaat Taitoa ja haluat Ansaita sillä.
Jätä laskutus, paperityöt ja byrokratian kanssa painiminen meidän hoidettavaksemme!
Se kun on se Meidän Taitomme!

Avaa Oma Toimipisteesi!

Käyttäjätunnukset saman tien:

  • Maksutta
  • Helposti
  • Ilman velvoitteita
  • Aloitus vaikka heti

 

Liity maksutta!

Kirjautuminen