Työstä aiheutuneet kulusi ovat pääsääntöisesti vähennyskelpoisia. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi materiaalit ja markkinointi.
Kulut maksetaan palkanmaksun yhteydessä, ja ne lasketaan ennen palkanmaksua. Tuolloin palkkasummasi vastaa työsi tulosta, ja näin ollen verot ja sivukulut pienenevät.
Kulutositelomakkeen löydät Oma Toimipiste -sivuiltasi kohdasta Lomakkeet. Kirjanpitolain mukaisesti tarvitsemme kuluistasi kuitit, katso ohje täältä.
Vähennettävän tuotteen hinta voi olla korkeintaan 500€. Mikäli hankinnassa oleva tuote on tätä kalliimpi, tulee lupa pyytää aina etukäteen. Yli 1000€:n hankinnat voit vähentää omassa veroilmoituksessasi.
Vähennyksiin emme voi hyväksyä koneinvestointeja tai hankintoja, joihin voi liittyä yksityiskäyttöä, esim. puhelin, nettiyhteys, tietokone jne. Verottaja katsoo yleensä näihin hankintoihin sisältyvän myös yksityiskäyttöä. Näissä tapauksissa kulujen korvaaminen johtaisi siihen, että lopullisessa verotuksessa ainakin osaa vähennyksestä tulkittaisiin palkaksi. Näiden ja muitten vastaavien hankintojen osalta voit hakea henkilökohtaisessa veroilmoituksessasi tulonhankkimisvähennystä.